Bel mij: 06 27921778

Voorspellen van je gevoel achteraf

Vitawijzer

Soms is het zo moeilijk om jezelf te laten doen wat je eigenlijk zou willen dat je deed: sporten, gezond eten, je taken afwerken….Met deze techniek vergroot je je zelfdiscipline.

Hoe? Stel jezelf van te voren voor hoe je je zal voelen na een bepaalde actie.
Zo kan je je gedrag vrij eenvoudig positief beïnvloeden. Bedenk je maar eens hoe je je voelt na een half uur wandelen of hardlopen, in tegenstelling tot een half uur televisie kijken.
Of hoe je je voelt na een heerlijke salade in tegenstelling tot een zak patat…

Door in gedachten alvast vooruit te springen en je in te leven in dit toekomstscenario, kan je betere keuzes maken. Je kunt eenvoudig ‘nee’ zeggen tegen dingen die je niet dienen en ‘ja’ tegen dingen die op de lange termijn beter voor je zijn.
Dat werkt voor eten, sporten, mediteren, productiviteit en nog veel meer waar je discipline voor nodig hebt.

Heb je geen zin om je email weg te werken? Denk je eens in hoe het voelt als je het wel doet. Als je toegeeft aan je luie ingeving, dan zal je je mogelijk onnuttig en een beetje waardeloos voelen. Als je het toch gewoon gaat doen, voel je je achteraf energiek, vrij en goed over jezelf.

Ben je uit eten en heb je zin in een grote ijs met slagroom? (en je wilt gezonder eten en/of gewicht kwijt?) Stel je voor hoe je je zal voelen nadat je het op hebt, waarschijnlijk waardeloos en te vol. Zo’n zware, zoete, vette afsluiter na toch al een flink diner.
Stel je vervolgens eens voor hoe je je zou voelen na een kop groene jasmijnthee (bijvoorbeeld). Na goede thee voel je je veel lichter en fijner, alsof je je lijf iets cadeau hebt gedaan.

Op zo’n moment overwin je je zin in zoetigheid. Simpelweg door je dierlijke craving naar suiker en vet te omzeilen en een beetje inlevingsvermogen te gebruiken.
En dat werkt geweldig, keer op keer!

Probeer maar eens uit! (en blijf oefenen) Bron: soChicken

Geef een reactie