Bel mij: 06 27921778

Etiketten lezen doe je zo

Levensmiddelenfabrikanten zijn verplicht om de ingrediënten van hun producten op de etiketten te vermelden. Er wordt echter vaak gesjoemeld om het product zo gezond mogelijk te laten lijken. Claims als “natuurlijke suikers toegevoegd” zijn er niet om ons gezonder te maken, ze zijn er om de verkoopcijfers omhoog te krijgen.
Hieronder 6 tips om etiketten op de juiste manier te interpreteren.

boodschappen doen

1. Let op de volgorde van de ingrediëntenlijst
Het eerst genoemde ingrediënt zit het meeste in het product. De rest van de ingrediënten wordt in volgorde van afneembare hoeveelheid vermeld.
2. Speel detective
Fabrikanten zijn slim genoeg om de ingrediëntenlijst gecamoufleerd op dezelfde achtergrond als de rest van de verpakking te zetten, of om de lijst in piepkleine lettertjes te schrijven. Neem je vergrootglas maar mee!
3. Trap niet in schuilnamen
Fabrikanten zijn zich ervan bewust dat mensen steeds gezonder willen eten. Dus ook vaker producten zonder allerlei toevoegingen zoals geur-kleur en smaakstoffen. Hier spelen zij zonder probleem op in, een bekend voorbeeld is transvet.
Veel mensen weten dat ze transvet moeten vermijden, omdat het bewezen slecht is voor de gezondheid. Wat doen de fabrikanten? Ze maken er “gehydrogeneerde plantaardige olie” van. Plantaardig klinkt gezond, dus dan zal het toch goed zijn?
4. Vermijd E-nummers
Hoe meer E-nummers een product heeft, hoe meer je het zou moeten vermijden. Niet alle E-nummers zijn slecht, maar hoe meer erin zitten hoe groter de kans dat er slechte bijzitten. Deze producten zitten ook vaak vol met vet, suiker en zout.
5. Moeilijke termen? Vermijden!
Wanneer een product bewerkt is met gehydrolyseerd eiwit of butylhydroxytolueen mag je jezelf afvragen of je dit zelf aan je eten zou toevoegen.
Vuistregel: hoe meer E-nummers of chemische woorden, hoe bewerkelijker het product. Laten liggen dus.
6. Kijk naar de hoeveelheid koolhydraten, niet alleen naar “waarvan suikers”
Steeds vaker komt ook de “voedingswaarde-declaratie” op het etiket te staan.
Je kunt dus bv. lezen hoeveel eiwitten,vetten en koolhydraten het product bevat.
Bij koolhydraten zie je vaak dat het wordt opgesplitst in: waarvan suikers.
Hoe minder suikers, hoe beter zou je denken. Trap er niet in!
Ook witmeel en zetmeel worden in je lichaam als suiker opgenomen en hebben vrijwel hetzelfde effect als suiker in het lichaam.

Word bewust, niet bang!

Af en toe zondigen is niet alleen toegestaan, maar zelfs nodig omdat het anders vrijwel onmogelijk is om blijvend gezonder te eten en terugval op de loer ligt.

Producten die je af en toe eet zijn niet zo belangrijk, maar producten die je dagelijks consumeert des te meer.

Dit artikel is geschreven n.a.v. het boek “De boodschappencoach”
van Ir. Ralph Moorman.
Voor meer informatie is het aan te raden zijn boekje te lezen.

Geef een reactie