Bel mij: 06 27921778

Gaan een gezonde leefstijl en perfectionisme samen?

Je baalt, want vanmorgen op de weegschaal zag je dat je toch weer 2 kilo zwaarder bent geworden in 1 maand tijd! Bovendien voel je je minder fit en zit je niet lekker in je vel. Je had je vorige maand echt voorgenomen om gezonder te gaan eten met meer groenten en fruit, geen snoep, koek en wijntjes en om elke dag een uur te gaan wandelen. De 1e week na dit voornemen heb je hier streng de hand aan gehouden en was je zelfs 1 kilo lichter. Helaas kwam het weekend met een etentje en een feest en ben je helemaal losgegaan. De maandag erna had je een gigantische kater, letterlijk en figuurlijk. ‘Wat een slappeling ben ik zeg, ik heb geen ruggengraat, geen discipline, ik ben een hopeloos geval want dit is al de zoveelste keer dat het me niet is gelukt. Ik geef het op, ik kan net zo goed weer op de oude voet verder gaan, het heeft geen zin’ zijn zomaar wat gedachten die door jouw hoofd kunnen spoken. Het rare is, jij staat in je omgeving bekend als degene die haar zaakjes uitstekend in orde heeft. Goed in je werk, leuk gezin, opgeruimd en schoon huis, fijne vrienden. Waarom krijg je dit dan niet voor elkaar?

Onrust

Je parkeert je goede voornemens voor onbepaalde tijd, je drukt ze weg maar toch laat het je niet los. Je voelt je onrustig. En onrust zegt eigenlijk ‘er is een knelpunt (je bent te zwaar en niet fit) en dat moet opgelost worden’ Van wegdrukken krijgen we een onprettig gevoel, want wat dwarszit wil opgelost worden en blijft op de achtergrond vervelend aanwezig.

De link tussen onrust en normen.

Normen zijn bepaalde regels voor jezelf, die je vaak sturen zonder dat je het merkt. Als je `ik moet altijd…´ of ´ik mag nooit…´ invult heb je meteen een paar normen te pakken. In bovenstaand voorbeeld lijkt de norm ‘ik moet alles meteen goed doen’ de boventoon te voeren. Mensen met deze norm zijn perfectionistisch te noemen.

Waarom heb je eigenlijk normen?

Normen geven je een veilig gevoel. Je bent bang voor afwijzing als je niet bent wie je naar jouw idee moet zijn. Laten we kijken naar ‘ik moet alles goed doen’. Je staat bekend als iemand die z’n zaakjes in orde heeft, het werk tot in de puntjes verzorgt, afspraken nakomt, kwaliteit levert, alles onder controle heeft.
De strategieën (manieren om aan je normen te voldoen) die hierbij horen zijn bijvoorbeeld: altijd hard werken, alert zijn, streng zijn voor jezelf.
Dit past bij je en geeft je een fijn en veilig gevoel. Bovendien krijg je waardering van de mensen om je heen. Fit zijn en een slank lijf hebben past ook bij jou en dit krijg je niet voor elkaar! Eigenlijk overschrijd je je eigen norm. Dat voelt helemaal niet fijn.

Waarom deze strategieën niet werken bij leefstijl veranderingen

Je merkt wel dat je gedrag niet werkt (nooit meer snoepen, geen wijntjes drinken, elke dag een uur wandelen). Een oorzaak kan zijn dat deze doelen te groot zijn om in 1 keer te veranderen. Bovendien zijn het te veel doelen bij elkaar. Gedrag veranderen is niet makkelijk, daar heb je tijd voor nodig, het gaat met vallen en opstaan en juist voor een perfectionistisch persoon is met name het vallen heel lastig. Dat wordt gekoppeld aan tekortkoming of afkeuring. Jij, die gewend is om controle te hebben, dingen meteen goed wil doen en veel voor elkaar krijgt!

Wat kan je doen?

Kijk eens of je je strategie kan vervangen door een andere die ook bij jou past, maar een beter resultaat geeft. Dat kan je zo doen:
• Schrijf eens voor jezelf op welke normen jou in de weg zitten. In dit geval nemen we als voorbeeld ‘ik moet alles goed doen’
• Stel jezelf dan de vraag ‘moet ik echt altijd alles goed doen? Waarom dan?’
• Waar ben ik bang voor als ik iets niet goed doe? Wat gebeurt er dan?
• Wat kan ik anders doen? Welke andere strategie die bij mij past, kan ik ook gebruiken? Bijvoorbeeld ´ik kies 1 doel uit en maak daar een klein stapje in´ is een betere strategie voor iedereen en zeker voor iemand met een perfectionistische inslag.
• Hoe groot is de kans dat ik het dan wel succesvol kan volhouden?

Grote kans dat je onrustige gevoel vermindert als je in plaats van ‘ik mag nooit meer wijntjes drinken’ vervangt door ‘ik drink in het weekend een wijntje’ of ‘ik moet elke dag een uur wandelen’ vervangt door ‘ik ga 2 keer in de week een half uur wandelen.’ Zo worden de stappen kleiner, haalbaarder en geef je jezelf meer tijd en ruimte.
Met deze strategie is de kans veel groter dat je succeservaringen krijgt. Zo bouw je stap voor stap op een positieve manier aan een betere leefstijl.

Heb jij al vaker geprobeerd om je leefstijl te veranderen en lukt het je maar niet om het blijvend voor elkaar te krijgen?
Neem dan contact met mij op en maak kennis met mijn werkwijze tijdens een informatief (gratis) gesprek.

Margreet Alting
www.vitawijzer.nl
margreet@vitawijzer.nl
06-27921778

Geef een reactie