Bel mij: 06 27921778

Wil jij nooit meer last hebben van het jojo-effect?

Je wilt dolgraag wat kilo´s kwijt en wat is er dan logischer om op hongerdieet te gaan? Zo weinig mogelijk calorieën binnenkrijgen, het is afzien maar dan heb je ook wat toch? Was het maar zo makkelijk!
Ten eerste hou je zo’n dieet niet lang vol, je lijf schreeuwt om eten.
Ten tweede krijg je tekorten aan o.a. vitamines, mineralen.
Ten derde vliegen de kilo’s er vaak aan als je weer ‘normaal’ gaat eten nadat je je streefgewicht hebt bereikt. En soms word je zelfs nog zwaarder dan daarvoor! Hoe dat kan?

De spaarstandschakelaar

Je lijf is heel slim, het heeft een fictieve ‘spaarstandschakelaar’ die wordt omgezet als het merkt dat er een tijd van schaarste is aangebroken. De schakelaar zorgt ervoor dat de stofwisseling wordt vertraagd, dat er minder vet wordt verbrand en tegelijkertijd wordt er wat vet opgespaard voor nog beroerdere tijden. En dit vet wordt opgeslagen in de buik.

Nu heb je je streefgewicht bereikt en mag je van jezelf weer meer eten. Je lijf staat echter nog in de spaarstand. Dit verklaart waarom je van iets meer eten weer in een rap tempo zwaarder wordt, je schakelaar is nog niet teruggezet.
Ziehier het jojo-effect!

Help! Hoe krijg ik mijn lijf uit de spaarstand?

Heel belangrijk is om heel langzaam en stapsgewijs meer te gaan eten (te snel meer gaan eten is funest) en nog belangrijker is om daarnaast meer te gaan bewegen! Ga je nu 2 keer in de week een kwartiertje wandelen? Schroef dat langzaam op qua tijd en ook qua intensiteit. Dus steeds 5 minuten langer, iets hoger tempo en meer dagen in de week. Eventueel een sport erbij die je leukvindt om te doen, of wat vaker de trap nemen et cetera.
Waar kan je nog meer op letten?
• Eet 3 maaltijden op een dag. En als je ’s morgens geen ontbijt naar binnen krijgt, kan je dit ook wat later op de ochtend doen. Het hoeft niet meteen om 8 uur.
• Eet vooral meervoudige onverzadigde vetzuren, die versnellen je stofwisseling (niet overdrijven natuurlijk). Denk aan vis, vette vis (2 keer per week) plantaardige olie, ongebrande noten (1 handje per dag), eidooier.
• Stop met te veel suiker, dat wordt namelijk grotendeels omgezet in vet.
• Drink voldoende water.
• Eet veel vezels, die bevorderen de spijsvertering. Denk aan volkoren producten, havermoutpap (lekker ontbijt!), ongezoete muesli, veel groente en 2 stuks fruit per dag.

Hongerdieet? Nee!

Als je wilt afvallen, ga dan nooit meer op een hongerdieet. Wat dan wel?
Val geleidelijk af door goede voedingsgewoontes, stap voor stap, moeiteloos en voor de rest van je leven. Zo wordt je lijf tevreden, blij, gezond en vermijd je die lastige spaarstand gewoon, veel handiger toch?

Wil je hier meer over weten of ben je het zat om nog langer te jojoën?
Neem dan contact met mij op en maak kennis met mijn werkwijze tijdens een informatief (gratis) gesprek.

www.vitawijzer.nl
margreet@vitawijzer.nl
06-27921778

Geef een reactie